مقالات

فرایند تولید نایلون…

مقاله فرایند تولید نایلون

یکی از مصارف عمده در جهان امروز، محصولات پلاستیکی هستند. در دنیای امروزی تمام مردم به دفعات در طول روز با انواع محصولات پلاستیکی همانند نایلون، نایلکس، پلاستیک دسته دار، سفره های یکبار مصرف و … سر و کار دارند. تا به حال به این فکر کرده اید که روش تولید نایلون عریض به چه صورت است؟ آیا می‌دانستید که چه مراحلی برای تولید نایلون ها وجود دارد تا یک فرایندی طی شود و یک نایلون با کیفیت تولید شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مراحل تولید نایلون آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

مواد اولیه تولید نایلون و نایلکس چیست ؟

همانند تمامی محصولات پلاستیکی نایلون و نایلکس نیز از مواد اولیه پتروشیمی تولید می شود که قیمت گذاری نیز بر حسب قیمت مواد اولیه تعیین می شود ، همینطور می توان به جای مواد اولیه پتروشیمی از مواد اولیه ضایعاتی استفاده کرد که به نایلون درجه 2 معروف می باشند .

روش های تولید نایلون

به طور کلی می‌توان روش های تولید نایلون را به سه مرحله کلی تقسیم بندی کرد. مرحله‌های تولید نایلون شامل موارد زیر است:
1. ذوب مواد اولیه
2. سردکردن و شکل‌دهی
3. تبدیل به رول‌ها

گرانول های پلی‌اتیلن و نایلون طبق فرمول خاصی که هر تولیدکننده برای تولید محصولات خود از آن استفاده می‌کند، با یکدیگر ترکیب می‌شوند و آن ها را داخل قیف ماشین اکسترودر می‌ریزند. مواد در داخل آن با حرارت مشخص شده‌ای ذوب شده و به سمت جلو می‌رود، سپس این مواد وارد سیلندر ماردون می‌شوند، که در این مرحله سیلندر دارای قالب حلقوی شکلی است.

با چرخش ماردون و حرارت آن، پلاستیک به خمیر تبدیل می‌شود. چرخش ماردون در انتها به دای متصل خواهد شد. دای مواد اولیه را به لایه نازکی از نایلون تبدیل می‌کند. در این هنگام نایلون توسط خرطوم‌هایی اطراف دستگاه سرد می‌شوند و دیگر حالت چسبندگی ندارند. این موارد مراحل کلی تولید نایلون می باشد.

نحوه ساخت نایلون حبابدار

نایلون حبابدار تنها نایلونی است که از نظر ساختار و روند ساخت با سایر نایلون ها متفاوت است. برای تولید نایلون حبابدار، ابتدا مهره های رزین پلی اتیلن به درون یک دستگاه قالب سازی فرستاده می شوند تا در آن جا توسط گرما ذوب شوند و تبدیل به ماده مایعی شوند. سپس این مایع را روی تخته به شکل نازکی پهن می کنند، به شکلی که دو لایه از نایلون به صورتی روی هم قرار بگیرند که لایه ای از هوا در میان آن ها باشد. در مرحله بعد این ورق ها دور دستگاهی استوانه ای شکل پیچیده می شوند که روی سطحش سوراخ هایی وجود دارد. هوای اضافه روی سطح نایلون با استفاده از این سوراخ ها مکیده می شود و در نتیجه روی سطح نایلون محفظه هایی از هوا با فواصل مشخص به وجود می آید. پس از این که این ورق پلاستیکی تشکیل شد، لایه آخر را روی آن اضافه می کنند. برای به هم چسبیدن این دولایه از مواد پلاستیکی مخصوصی استفاده می شود. مرحله پایانی ساخت و تولید نایلون حبابدار، تبدیل رول های نایلون به قطعات کوچک تر است که بتوان آن ها را به خریدان فروخت.

فواید تولید نایلون در کشور

در تدوین طرح توجیهی تولید نایلون باید مزایا و معایب آن را مورد بررسی قرار دهید. از جمله مهم‌ترین مزایای تولید نایلون در کشور عبارت‌اند از:
• تولید نایلون در انواع مختلف آن به کاهش وابستگی به خارج و واردات آن منجر خواهد شد.
• قیمت نایلون‌های تولیدی در داخل کشور ارزان‌تر از نایلون‌های وارداتی خواهد بود.
• انرژی کمی برای تولید نایلون مصرف خواهد شد.
• نایلون‌ها در برابر رطوبت و آب مقاوم هستند، این مهم کمک می‌کند که محصولات غذایی، مدت بیشتری در درون نایلون‌ها سالم بمانند.

مشکلات تولید نایلون

• کمبود و گرانی مواد اولیه یکی از مهم ترین و اصلی ترین معضلات در زمینه تولید نایلون است.
• دستگاه‌هایی که برای تولید نایلون نیاز می باشد، قیمت بسیار بالایی دارد.
• به دلیل ورود بسیاری از تولید کنندگان به صنعت تولید نایلون‌، بازار این کار تا حدود زیادی اشباع شده است. به همین دلیل برای کنار زدن رقبا باید با بهترین کیفیت، به تولید نایلون بپردازید.
• نایلون به شدت به محیط زیست آسیب می‌رساند و با توجه به افزایش مصرف مردم، این آسیب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.
ا تحقیقات محققان ثابت کرده که استفاده طولانی‌مدت از نایلون سلامت انسان را نیز به خطر می‌اندازد.

اما با همه این موارد تامین نیاز هموطنان برای مصارف ضروریشان را باید در نظر گرفت.
هر چند که بازار تولید و فروش نایلون در کشور با کمی بحران مواجه است، اما دلیلی بر این نیست که شما سرمایه‌های خود را در این راه به گردش در نیاورید. با کمی تحقیق، کسب دانش تولید نایلون، استفاده از بهترین بسته بندی‌ها، توجه به کیفیت نایلون‌ها و همچنین به کار گیری یک مدیریت قوی می‌توانید بدون نگرانی به عرصه تولید نایلون وارد شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *