مقالات

تفاوت نایلون و نایلکس

مقاله تفاوت نایلون و نایلکس

نایلون در واقع نمونه ای پلیمر ترکیبی و پلی آمید می باشد. پلی اتیلن دارای مقاومت ضربه ای و شیمیایی بالایی می باشد و انعطاف پذیری خوبی دارد. در دمای اتاق نامحلول بوده و حلالیت آن فقط از طریق گرم کردن در هیدروکربنات ها و یا هالوژن هیدروکربن ها صورت می گیرد. به راحتی اکسید نمی شود و دارای دمای ذوب نسبتا پایین می باشد.
فرایند پذیری خوب، مقاومت ضربه‌ ای و شیمیایی بالا و نیز عایق الکتریکی بودن باعث شده تا از نایلون بیشتر برای بسته بندی، پوشش غذایی، فیلم‌ های محافظ در کاربردهای ساختمانی، البسه، عایق‌ های رطوبت، گلخانه و… استفاده شود.
نایلون‌ها معمولاً مواد نیمه بلوری و بسیار سختی هستند که در درجه‌های مختلفی وجود دارند. نایلون‌ها را می‌توان با مواد پرکننده‌ای مانند شیشه یا روغن مخلوط کرد تا جنبه‌های خاصی از عملکرد آن‌ها را افزایش دهد.
در كشور ما نایلكس همان فیلم پلی اتیلن سنگین است كه بیشتر به شكل پلاستیك های ركابی فروشگاهی مورد مصرف قرار می گیرند . البته مواد تشكیل دهنده نایلکس اغلب فقط پلی اتیلن سنگین نیست ولی حداقل ٨٠ درصد‏ مواد تشكیل دهنده آن پلی اتیلن سنگین است و بقیه پلی اتیلن سبك است كه دلیل استفاده این ٢٠ درصد ، خاصیت براقی، دوخت پذیری بهتر و لطافت نایلکس آن است. و اما درباره سلفون، ذهنیت عموم مردم درباره کلمه سلفون یک ذهنیت اشتباه و غیر تخصصی است. در بین مردم از سلفون به اشتباه از دو نوع پلاستیک یاد می‌شود که یکی نایلون استرچ بسته بندی و دیگری پلاستیک بسته بندی مواد غذایی است. اصطلاح سلفون دو معنی متفاوت در بازار ایران و بازار روز دنیا دارد. اساساً فیلم‌های پلیمری به سه دسته پلیمرهای طبیعی، مصنوعی و سنتزی تقسیم بندی می‌شوند. در بازار داخل، سلفون از فیلم‌های شفاف و شیشه‌ای بر پایه پلی پروپیلن تولید می‌شود که روش تولید این محصول بدین صورت است که پس از خروج ماده مذاب از قالب دستگاه، ماده مذاب به کمک آب سرد، خنک شده و سپس آن را به حالت آمورف تبدیل می‌کنند. تولید سلفون از طریق پلی پروپیلن فرآیندی هزینه‌بر بوده و محصول بدست آمده از این روش ممکن است بعد ازمدتی به رنگ زرد درآید.
نفوذ پذیری کم سلفون در برابر هوا، روغن‌ها، گریس‌ها، باکتری‌ها و آب، آن را به یک گزینه فوق‌العاده برای بسته بندی مواد غذایی تبدیل کرده است. فیلم‌های سلفون در بسته بندی شفاف مواد غذایی و خشکبار و گل، روکش میز و صندلی و پوشش کتاب کاربرد دارند.

کاربرد نایلون

اگر بخواهیم تنها صنعت پلی اتیلن را در نظر بگیریم نایلون در بسیاری از مشاغل و صنایع کاربرد وسیعی دارد و هر روزه همه ما با آن درگیریم، از فروشگاه های لباس که برای تحویل محصول به مشتری از پلاستیک دسته دار چاپی استفاده می کنند تا بسته بندی هایی که در فروشگاه های مواد غذایی و محصولات مشاهده می کنیم از این نوع بسته بندی استفاده می شود.

انواع نایلون

نایلون های گلخانه ای
نایلون حبوباتی
نایلون شیرینگ
نایلون چاپی دسته بنددار
نایلون حبابدار
خواص نایلون

ویژگیهای نایلون

پر زرق و برق
خاصیت کشسانی عالی
بسیار قوی
مقاوم در برابر روغن و بسیاری از مواد شیمیایی
خاصیت ارتجاعی قابل قبول
عدم نفوذ آب
خشک شدن سریع

کاربرد نایلکس

همانطور که پیشتر گفتیم نایلکس دارای جنس خشک و مات است البته به همین ترتیب مقاومت بالایی هم دارد از همین رو در اکثر پلاستیک های دسته دار، کیسه های زباله، پلاستیک های میوه و تربار و به طور کلی در هر کیسه ای که ظاهر آن مهم نباشید و باید وزن بالایی را تحمل کند از نایلکس استفاده می شود.

انواع نایلکس

سفره یكبار مصرف میز
كیسه زباله رولی
نایلكس های فروشگاهی حمل
كیسه فریزر
نایلكس چاپی ركابی
دستکش یکبار مصرف

اما تفاوت نایلكس و نایلون

در ایران کلمه نایلون و نایلکس دارای تفاوت‌هایی است که در سایر کشور‌ها این تفاوت وجود ندارد. تفاوت نایلون و نایلکس در مواد اولیه به کار رفته در تولید آن‌ها و شکل ظاهری است. تفاوت عمده نایلون با نایلکس در مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها است. یعنی مواد اولیه آن‌ها با هم فرق می‌کند. نایلون مواد از پلی‌اتیلن سبک تشکیل شده است در حالی که مواد اولیه‌ی نایلکس بر خلاف نایلون، دارای پلی اتیلن سنگین درست شده‌اند.

تفاوت نخست نایلون و نایلكس در ظاهر این است كه نایلون شفاف و براق و نرم است ولی نایلكس خشك و مات و در تولید، نایلكس را می توان با ضخامت بسیار كم و فوق العاده نازك كه تعداد هر برگ در یك كیلو زیاد است تولید كرد اما برای نایلون به این راحتی نمیتوان جنس نازك تولید كرد.

نایلون به محصولات ساخته شده از پلی اتیلن سبک و نایلکس به محصولات ساخته شده از پلی اتیلن سنگین گفته می‌شود. سلفون نیز فیلم‌های شفاف و شیشه‌ای هستند که از پلی پروپیلن ساخته می‌شوند.

نایلون و نایلکس در ظاهر آن‌ها نهفته است. در حالیکه محصولات نایلونی ظاهری براق دارند، محصولات نایلکس نسبتاً مات هستند. در زمینه چاپ، برای محصولات نایلونی از چاپ براق استفاده می‌شود، زیرا نتیجه زیباتر به نظر می‌رسد. ولی در چاپ برروی محصولات نایلکس، به دلیل کدر بودن آن‌ها، تفاوت زیادی بین چاپ پی وی سی و براق وجود ندارد با این حال چاپ پی وی سی مقرون به صرفه تر است.

یک روش ساده برای تمایز بین نایلون و نایلکس این است که نایلون هنگام مچاله شدن سر و صدای کمی ایجاد می‌کند در حالیکه نایلکس صدای خش خش ایجاد می کند.
سلفون محصولی است که به دلیل گستره دمایی بالا قابلیت استفاده بیشتری نسبت به نایلون و نایلکس را دارد.

در این مقاله با “تفاوت نایلون و نایلکس در چیست” و ” مواد تشکیل دهنده آن‌ها” و ” جنس آن‌ها” و ” کارایی آن‌ها” و همچنین “شباهت نایلون با نایلکس” آشنا شدیم. به طور مختصری راجب انواع نایلون و تخصصی بودن آن‌ها توضیحاتی داده شد. این یک اطلاعات کلی برای آشنایی شما برای این که متوجه شوید که نایلون چیست و چه استفاده هایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *