مقالات

آموزش ساخت گلخانه با نایلون

مقاله آموزش ساخت گلخانه با نایلون

گلخانه محیطی برای کاشتن گیاهان است که سقف و دیوار آن شفاف می باشد تا گیاهان بتوانند نور کافی دریافت کنند و در عین حال از سرما و گرما و بادهای شدید در امان باشند. گلخانه‌های کوچک خانگی بهترین راه برای پرورش دانه‌ها در زمستان و نزدیک بهار هستند.

مرحله اول: ساخت اسکلت گلخانه

در مرحله اول می بایست چارچوب مناسبی برای ساخت گلخانه خود تعیین کنید. برای ساخت اسکلت گلخانه می توان از مواد مختلف همچون لوله های فلزی، تخته های چوبی یا مواد سبک تر و منعطف تر مانند PVC استفاه کرد. سریع ترین و راحت ترین روش ساخت سازه اصلی استفاده از لوله و اتصالات PVC است. از جمله مزایای استفاده از لوله PVC دوام این لوله ها در شرایط مختلف است که با توجه رطوبت زیاد گلخانه، استفاده از آن ها به جای لوله های فلزی منطقی تر به نظر می رسد. به علاوه، لوله های فلزی برای مقاومت در برابر زنگ زدگی نیاز به رنگ آمیزی دارند که همین موضوع هزینه آن ها را افزایش می دهد، اما لوله های PVC تا سال ها بدون کم ترین پوسیدگی باقی خواهند ماند. این لوله ها به راحتی و با قیمت مناسب در دسترس هستند و می توان آن ها را از ابزار و یراق فروشی ها تهیه کرد. شما باید ابتدا اندازه گلخانه را مشخص کنید و بر اساس آن به تهیه لوله و اتصالات اقدام نمایید. برای ساخت یک گلخانه به طول ۲ متر و عرض ۵۰ سانتی متر شما به دو عدد شاخه لوله PVC نیاز خواهید داشت. هر شاخه لوله سفید ۶ متر می باشد. همچنین شما برای ساخت اسکلت گلخانه به ۸ عدد سه راهی، ۱۲ عدد زانوی ۴۵ درجه، ۴ عدد زانوی ۹۰ درجه و یک عدد اتصال چهار راهی نیز، نیاز خواهید داشت. در ساخت اسکلت گلخانه با لوله های PVC می بایست برای مقاومت در برابر باد و عدم تکان خوردن گلخانه از ابتدا مهارهای لازم مانند پایه سیمانی یا یک قاب محکم چوبی یا فلزی به اندازه گلخانه بر روی زمین ایجاد کرد. سپس باید لوله های PVC را توسط اتصالات و با دستگاه جوش در فواصل یکسان به هم متصل کرد و در نهایت به قاب چوبی یا فلزی با بست یا پیچ محکم کرد. پس از این مراحل کافیست یک درب برای ورود و خروج در یکی از طرفین ایجاد کنیم و طرف دیگر را با نایلون که برای عایق کاری استفاده خواهیم کرد، بپوشانیم. همچنین می توانیم یک دریچه کوچک تهویه هوا در بالای درب ایجاد کنیم.

مرحله دوم : عایق‌بندی گلخانه

بعد از اتمام مراحل ساخت اسکلت گلخانه، نوبت به عایق‌بندی و پوشش گلخانه می‌رسد که یکی از راحت ترین و ارزان ترین روش‌ها برای این کار استفاده از پوشش نایلون است. برای اتصال نایلون به اسکلت تنها کافی است که شما لوله‌های پی وی سی را با چسب یا میخ به یکدیگر متصل کنید.
در بخش کف سازه از بیرون می‌توانید یک پلاستیک را داخل خاک دفن کنید تا هیچ درزی باقی نماند.
به کاربردن گلخانه شخصی فواید زیادی دارند. ساخت گلخانه نایلون بسیار راحت و سهل است و هزینه آن نسبت به سایر گلخانه‌های دیگر مانند: گلخانه‌های شیشه‌ای بسیار ارزان است. نایلون ها پوشش مناسبی برای مراقبت از گیاهان و گل‌ها در مقابل گرما و رطوبت هستند. در واقع این پلاستیک‌های مخصوص به مدت 2 الی 3 سال عمر مفید دارند.

نحوه نصب نایلون گلخانه

ترتیب کلی عملیات نصب کاملا مشخص است:
• نایلون را روی تونل قرار دهید . رول پلاستیک را در در مقابل یکی از دیواره‌های انتهایی قرار دهید.
• نایلون را به دیواره‌های انتهایی گلخانه متصل کنید
• در نهایت آن را از سمت دیواره‌های کناری محکم کنید.

مرحله سوم: آب رسانی گلخانه

مرحله آخر، راه‌ اندازی سیستم آب ‌رسانی است. روش آبیاری در گلخانه‌ ها تاثیر به سزایی در کیفیت محصولات دارد، بنابراین اهمیت انتخاب یک روش مناسب و درست آبیاری بسیار مهم و حیاتی است. سیستم آبیاری شما با توجه به نوع گیاهان می تواند به صورت قطره ای و یا نازلی طراحی شود و یا می توان به صورت دستی این کار را انجام داد. اما برای یک گلخانه کوچک بهترین گزینه استفاده از سیستم آب‌ رسانی قطره ‌ای است. قیمت سیستم آب ‌رسانی قطره ‌ای ارزان نیست ولی ارزش پرداخت دارد، زیرا میزان مصرف آب در این سیستم از آب پاش دستی شما هم کمتر است. این روش از آبیاری با استفاده از لوله های پلی اتیلن همراه با قطره چکان های مخصوص و با فشار مناسب آب، انجام می شود که آب از یک شبکه لوله کم فشار در فواصل مکرر به صورت یک الگوی از قبل تعیین شده پخش می ‌گردد. در این روش می توان هم زمان با آب دهی، برخی از سموم و کودهای ماکرو و میکرو را نیز به خاک اضافه نمود. سیستم آبیاری قطره‌ ای به عنوان بخش کامل و اساسی در طرح جامع آبیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و این روش به عنوان کامل ‌ترین و بهترین روش برای آبیاری و انتقال یکنواخت کود و مواد مغذی به گیاه شناخته می ‌شود. راندمان روش آبیاری قطره‌ای بین ۹۰ تا ۹۵ درصد تخمین زده می ‌شود که به نسبت سایر روش ‌ها که در بهترین حالت راندمانی بین ۶۰ الی ۷۰ درصد دارند، بسیار چشم گیر است.

مهم‌ترین نکات در ساخت گلخانه نایلونی

نکته بسیار مهمی که برای ساخت گلخانه نایلونی وجود دارد سایز و نور کافی گلخانه است. انواع سیستم برق گلخانه وجود دارد، زمانی که شما اصلا امکان دریافت نور را ندارید برای گلخانه خود باید از لامپ‌های مصنوعی LED استفاده کنید.
شایان ذکر است که گیاهان و گل‌ها در معرض سرما بسیار ضعیف و آسیب دیده هستند؛ به همین دلیل در فصل‌های پاییز و زمستان می‌بایستی گرمایش گلخانه را به خوبی تامین کرد. برای این کار شما نیاز به وسایلی همچون هیتر برقی کوچک دارید.
در صورتی که گلخانه شما بسیار وسیع است و یا بر روی پشت بام و فضاهای بزرگ می‌خواهید گلخانه خانگی خود را بنا کنید بهتر است از هواکش گلخانه به عنوان تهویه هوا بهره بگیرید.
توصیه می‌شود که حتما داخل گلخانه از یک دماسنج و رطوبت سنج استفاده کنید تا از این طریق از دما و رطوبت گلخانه مطلع باشید. در نتیجه رشد گیاهان و محصولات در گلخانه افزایش خواهند یافت.
اگر آدمی هستید که به کارهای فنی علاقه دارید می‌توانید خودتان دست به کار شوید و با طرح دلخواهتان گلخانه خانگی خودتان را بسازید. تمام چیزی که باید به آن توجه کنید انتخاب مکان مناسب برای گیاه‌تان و تامین نور و دما است.
. ساخت گلخانه با نایلون یکی از ارزان‌ترین شیوه‌های ساخت گلخانه است که شما نیاز به تجهیزات و ادوات خاصی ندارید. شما در گلخانه با نایلون هم می‌توانید مانند سایر گلخانه‌های دیگر گیاهان تزیینی، دارویی، انواع گل‌ها و سبزیجات را به راحتی پرورش دهید و سودآورترین محصولات گلخانه‌ای را داشته باشید، ساخت گلخانه با نایلون در سایز کوچک مناسب برای فضاهایی مانند حیاط و باغچه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *